گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

اثر باستانی جدید در بررسی باستان شناسی جهرم کشف شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فارس گفت: در سال جاری در بررسی های باستان شناسی بخش کردیان شهرستان جهرم 57 اثر باستان شناسی جدید شامل پناهگاه و غار، تپه و ... 

 بناهای تاریخی مسکونی، چهارطاقی، گورستان، آسیاب، کاروانسرا و آب انبار کشف و شناسایی شد.

مصیب امیری دوشنبه در جمع خبرنگاران بیان کرد: در این بررسی ها 65 اثر شناسایی شد که هشت اثر از این آثار شامل چهارطاقی علویه، آسیاب موسویه، آسیاب قطب آباد، آسیاب علویه، خانه تاریخی دهقان، بندبست یوسف آباد، کاروانسرا و آب انبارهای مخک پیش از این شناسایی و در فهرست آثار ملی ثبت شده اند و بقیه آثار بتازگی شناسایی شده اند.

وی افزود:همچنین در این بررسی ها که به مدت یک ماه متوالی انجام شده است 300 قطعه سفال، 14 ابزار سنگی و تعدادی ظروف شیشه ای به دست آمده که در حال مطالعه توسط باستان شناسان است.

امیری ادامه داد: بر اساس نظر کارشناسان قدمت این آثار مربوط به دوره پیش از تاریخ تا عصر پهلوی اول اعلام شده است. 

سرپرست گروه باستان شناسی بخش کردیان جهرم نیز گفت: این منطقه در موارد اندکی مورد توجه و حضور باستان شناسان ایرانی و خارجی قرار گرفته که آثاری از جمله پارینه سنگی و چهار طقی زهر شیراز کشف شده است.

کمال لطفی نسب اظهارداشت: در سال های گذشته بررسی هایی توسط باستان شناسان ایرانی در این منطقه انجام شده که منجر به شناسایی و ثبت ملی هشت محوطه باستان شناسی مربوط به دوره های گوناگون شده است.

وی اضافه کرد: معتقدیم پژوهش های انجام شده در این منطقه کافی نبوده و پژوهش های انجام شده در سال های گذشته این محوزه نیز با هدف بررسی و شناسایی آثار باستانی این منطقه، کمک به طرح جامع نقشه باستان شناسی استان و کشور، مشخص کردن حوزه و ارتباط فرهنگی با مناطق همجوار بر اساس بخش کردیان با رویکرد شناخت و دست یابی به اطلاعات گذشته مردمان منطقه و توصیف و تحلیل هر گونه آثار مادی و فرهنگی به جای مانده از آنها انجام شده است.

عملیات باستان شناسی در بخش کردیان شهرستان جهرم از اول تیرماه 93 آغاز شد و یک ماه طول کشید.

بخش کردیان بین طول جغرافیایی 53 درجه و 37 دقیقه و عرض 28 درجه و 39 دقیقه و حداقل ارتفاع از سطح دریا 1060 متر قرار گرفته است.

این بخش امروزه در تقسیمات سیاسی استان فارس از توابع شهرستان جهرم و مرکز این بخش شهر قطب آباد در فاصله 12 کیلومتری شمال شهر جهرم و 165 کیلومتری جنوب شهر شیراز مرکز استان فارس واقع شده است . 

بخش کردیان با وسعتی بالغ بر هزار و 200 کیلومتر مربع شامل دو دهستان قطب آباد و علویه ( بابا عرب ) است .

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد