گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

آغاز باروری ابرها در هفت استان کشور

محمدمهدی جوادیان زاده روز چهارشنبه در گفت و گوی اختصاصی با خبرنگار ایرنا افزود: باروری ابرها در استان های یزد، کرمان، فارس، اصقهان، آذربایجان شرقی و غربی و تهران آغاز و تا اردیبهشت سال آینده ادامه دارد... 
  
وی با بیان اینکه در این مدت حدود 50 مورد پرواز بر فراز ابرها انجام که هزینه هر پرواز یک میلیارد و یکصد میلیون ریال برآورده شده علت هزینه بر بودن این پروازها را کرایه هواپیما، میزان سوخت مصرفی و هزینه خرید مواد بارور کننده ابر اعلام کرد.
وی، تعداد هواپیمای ویژه باروری ابرها را دو فروند اعلام کرد که هر دو مجهز به تجهیزات باروری ابرها بوده و تنها هواپیماهای موجود کشور برای این عملیات هستند.
رییس مرکز ملی باروری ابرها خاطرنشان کرد: تا چهار سال آینده از طریق هماهنگی با وزارت نیرو سه فروند هواپیمای دیگر به این مجموعه اضافه خواهد شد.
این مسوول، یادآور شد: باروری ابرها بین 10 تا 15 درصد در افزایش بارندگی موثر بوده و این رقم طی 10 سال گذشته به همین میزان بوده است.
رییس مرکز ملی تحقیقات و مطالعات باروری ابرها مستقر در استان یزد، اضافه کرد: نباید این رقم را اندک و ناچیز دانست زیرا همین میزان در مناطق کوهستانی و کویری بسیار موثر است.
وی، زمان تاثیر مواد باروری را 20 دقیقه تا 1.5 ساعت پس از زمان تزریق مواد و دامنه آن را در صورتی که شلیک ها به صورت تصادفی انجام شود تا حداکثر 200 کیلومتر از محل تزریق مواد باروری اعلام کرد. 
به گفته این مسوول ارتفاع، گستردگی، تراکم، رطوبت، درجه حرارت و میزان آب موجود در ابر و مناسب بودن سمت و سرعت حرکت آن از جمله شرایط لازم برای باروری بارها است.
جوادیان، با بیان اینکه باروری ابرها در 42 کشور جهان انجام می شود سابقه این عملیات در برخی کشورهای دنیا را 40 سال و به صورت مستمر اعلام کرد و گفت: نخستین پرواز باروری ابرها حدود 70 سال قبل انجام شد. 
نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد