گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

درس های زندگی که می توانیم از ورزش یاد بگیریم

وقتی از ورزش و فعالیت بدنی حرف میزنیم، شاید تنها چیزی که از ذهنمان می گذرد یا بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، سلامتی و تناسب اندام باشد. اما ورزش کردن تنها جسم ما را تحت تأثیر خود قرار نمی دهد، بلکه زندگی و تفکرات ما را نیز دگرگون می کند. شاید از خودتان بپرسید، چگونه یک فعالیت فیزیکی می تواند پندآموز باشد؟ تأثیرات مفید فعالیت ورزشی بر سلامت، تناسب اندام، افزایش ظرفیت قلبی عروقی و تنفسی و کاهش استرس و … انکارناپذیر است. اما جالب است بدانید که همین فعالیت بدنی اگر تداوم داشته باشد، تغییراتی در نگرش ورزشکار در زندگی ایجاد می‌کند و دریچه‌های جدیدی را برای او می‌گشاید. وقتی که در حال مطالعه مطلبی در این وب سایت بودم، به فکرم رسید که شاید بد نباشد تا از این تجربیات، دیگران هم استفاده کنند.

دشوارترین مرحله یک کار، شروع آن است

برای خیلی از ما آدم ها شروع یک کار در واقع از خود کار سخت تر به نظر می رسد، اما هرگز به خاطر دشوار بودن کار، از آن نترسید. مرحله دشوار کار که همان آغازش باشد را انجام دهید، به تدریج در ادامه کارها روی غلطک می‌افتید. این قضیه مصداق فعالیت ورزشی خیلی از ماها است، هنگام شروع شاید فقط انگیزه است که نمی گذارد فعالیت را ترک کنیم، خیلی ها به دلیل ناتوانی در همان اوایل قید سلامتی و تناسب اندام را می زنند!

استمرار باعث عادت می‌شود

هیچ کس ورزشکار به دنیا نمی‌آید، کسانی که اهل ورزش نیستند، حتی تصور نمی‌کنند که بشود هفته‌ای ۴ بار، هر بار مثلا" ۱۰ کیلومتر دوید. آن ها از خودشان می‌پرسند که این ورزشکارها انگیزه چنین فعالیتی را از کجا می‌آورند؟ حقیقت این است که استمرار و پیشتکار در یک کار مثبت، به تدریج باعث شکل‌گیری عادت‌های مثبت می‌شود، خواه مسواک زدن به موقع باشد، یا دویدن یا مطالعه کردن.

شما رقیب ندارید، راهنما دارید

در ورزش محال است با کسی رقابت نداشته باشید، البته رقابت سالم همیشه رمز موفقیت است. ولی رقابتی که باعث ایجاد تنفر و کینه اندوزی شود، دودش به چشم خودتان می رود. کسی که کاری را بهتر از شما انجام می‌دهد، در حکم راهنمایی شما است نه رقیب شما. اگر کسی را سراغ دارید که بهتر و بیشتر از شما ورزش می کند و برنامه منظم ‌تری دارد، ناخودآگاه از او یاد می‌گیرید که منظم تر باشید و از وقت‌های فراغت خود بهتر استفاده کنید. همین فلسفه در زندگی هم به شما یاد می‌دهد که وقتی آدم موفق تر و بهتری می‌بینید، به جا بخل و حسد، یاد بگیرید که از او بیاموزید.

افزایش مهارت و توانایی با درد آمیخته است!

کسی که می خواهد به اندامی مناسب برسد یا اینکه توانایی وظرفیت ورزشی خود را بالا ببرد و در نهایت از این موفقیت لذت ببرد، باید فشار به عضلات را تحمل کند، باید گرما و سرما، عرق کردن، کوفتگی و… را تحمل کند. تا به حال با کسی آشنا نشده ام و یا نشنیده ام که برای اینکه بتواند یک آدم موفق در زندگی باشد، یا در کاری مهارت پیدا کند، بدون رنج به آن رسیده باشد. واقعیت همین است، هیچ راه میانبری نیست که شما بتوانید بدون درد و رنج در زندگی و کارتان موفق شوید. کوه با نخستین سنگ آغاز می شود و انسان با نخستین درد.

هیچ مرزی برای توانایی‌های شما وجود ندارد

وقتی به تدریج ورزش را شروع می کنید، خیلی زود متوجه می شوید که می توانید رکوردهای خودتان بهبود ببخشید و حتی رکورد دیگران بشکنید. برای درک بهتر کار یا فعالیتی را به یاد آورید که در ابتدا خیلی ساده آن را آغاز کرده اید و حتی شاید پیش خودتان گفته اید، نمی توانید آن را توسعه دهید، ولی پشتکار شما آن فعالیت را به جای رسانده که شاید هیچ وقت تصور نمی کردید از رقیبان خود و یا حتی کسانی که الگو شما بوده اند جلو بزنید! همان آدمی که در روزهای اول از به پایان بردن یکی دو کیلومتر دویدن ناتوان بود، به تدریج متوجه می‌شود که می‌تواند کیلومترهای بیشتری را بدون خستگی طی کند. به طریق مشابهی در زندگی عادی هم شما یاد می‌گیرید که می‌توانید بیشتر تلاش کنید، مطالعه کنید و خستگی‌ناپذیر شوید.

هر چیزی ممکن است برنامه ریزی دقیق شما را بهم بزند

برای ورزش در ماه آینده برنامه ریزی می کنید ولی مصدومیت، بارش باران یا گرمای زیاد، جلسات کاری برنامه ریزی شما را به هم می زنند. بعضی از آدم‌ها از قانون همه یا هیچ پیروی می‌کنند. یعنی به محض اینکه حس می‌کنند برنامه ایده‌آلشان به هم ریخته، به کلی عصبی و ناامید می‌شوند و به اجرای هشتاد درصد برنامه هم رضایت نمی‌دهند. اما ورزش کردن به شما یاد می‌دهد که همیشه این مزاحم های غیرقابل پیشبینی وجود دارند، نباید از آن ها ترسید، باید به اجرای باقی برنامه رضایت داد و به علاوه در نظر گرفت که همیشه امکان جبران وجود دارد.

وقتی خسته و ناتوان می شوید و برای پایان وسوسه می شوید!

فرض کنید در سربالایی می‌دوید ناگهان نفس کم آورده‌اید، هر لحظه خستگی عضلات و فشار روی قلب و ریه شما زیاد می شود و به شما نهیب می‌زنند که می‌توانی توقف کنی. یا دارید وزنه ای را جابجا می کنید، فشار آنقدر زیاد می شود که ناگهان به خودتان می گویید وزنه را زمین بگذار. اما وقتی مقاومت می کنید و به تدریج توانایی شما بالا می رود، یاد می گیرید که به این وسوسه ها "نه" بگویید. در زندگی هم گاهی وقت ها این وسوسه ها می تواند هر آدم مصممی را خسته و باعث توقف ادامه کار شود. ممکن است سختی کار، روند پیشروی شما را کُند کند، اما نباید باعث توقف شما شود.

خوشحالی فقط در خط پایان نیست

شاید ورزشکارانی را دیده باشید که در حین گوش کردن به موسیقی مدام می دوند و برایتان سؤال می شود که او چرا خسته نمی شود؟ چرا با لذت می دود؟ در این لحظات عضلات و اعصاب آدم هر لحظه به آدم یادآور می‌شوند که تو در حال انجام ورزشی سودمند هستی، آرام هستی، خون در رگانت با سرعت جریان دارد و داری بهترین کار دنیا را می‌کنی! در واقع نشاط و سرخوشی تنها در لحظه رسیدن به خط پایان نیست، یاد بگیرید که در حین ورزش و عرق ریختن هم از فعالیت خود لذت ببرید. به طریق مشابهی ما در حین انجام کارهای دشوار برای رسیدن به هدف‌های زندگی خود باید یاد بگیریم که از کار خود لذت ببریم، چه آنگاه که برای خریدی ضروری مجبوریم اضافه کاری کنیم، چه آنگاه که برای قبولی در آزمونی، ساعت‌ها مطالعه می‌کنیم.

از موفقیت های کوچک شاد باشید و لذت ببرید

دوست دارید روزی برسد که بتوانید شکم ۶ تکه داشته باشید، یا بتوانید در یک مسابقه ماراتون شرکت کنید، اما شما هنوز خیلی با آن روز فاصله دارید، ولی این فاصله نباید شما را از لذت بردن منع کند! موفقیت های کوچک دست به دست هم می دهند تا به یک هدف بزرگ برسید، هر پیشرفت حتی کوچک به معنی موفقیت و نزدیک شدن شما به هدفتان است.

شما از ورزش کردن چه درسی گرفته اید؟ تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

منبع

تکنولوژی های شگفت انگیز و جدید دوچرخه ها

کمی به گذشته برگردیم، به روزهای که فصل تابستان اوج دوچرخه سواری و خرید دوچرخه بود. روزهای که مهم نبود دوچرخه از چه تکنولوژی بهره مند است، فقط اینکه باشید کافی بود! اما با گذشت زمان به مرور تکنولوژی نیز به عرصه تولید دوچرخه ها رو آورد و در برخی موارد باعث شگفتی ما می شود. همین سوال که چه تکنولوژی ها می تواند در آن ها پدیدار شده باشد، باعث شد تا در این زمینه جستجو کنم و نمونه های از آن را با شما نیز به اشتراک بگذارم. شاید برای شما هم جالب باشد با چند نمونه از این تکنولوژی ها آشنا شوید.

دوچرخه هوشمند با قابلیت پیش‌بینی دست انداز

شرکت فورد طی ماه گذشته علاقمندان را با نمونه ی آزمایشی محصول جدید خود که دوچرخه ای الکترونیک به نام MoDe: Flex  است، شگفت زده کرد! محصول جدید فورد یعنی MoDe: Flex یک دوچرخه ی تاشو است که دارای یک موتور الکتریکی قابل شارژ به همراه یک باتری  200 واتی است که هر دو در بدنه ی آن جاسازی شده اند.

البته پسوند الکترونیک تنها به دلیل داشتن موتور الکتریکی و قابل شارژ به این دوچرخه اهدا نشده و یکی از دلایل دیگر آن همراهی این وسیله ی نقلیه ی جالب با اپلیکیشنی به نام MoDe: Link  است که می توان آن را بر روی گوشی های هوشمند اجرا کرد.

در واقع توسط این اپلیکیشن شما قادر خواهید بود از اطلاعات مختلفی نظیر وضعیت آب و هوا، موقعیت قرارگیری سیستم های ترابری و حمل و نقل شهری، وضعیت ترافیک و سایر موارد مشابه آگاه شوید و علاوه بر آن این دوچرخه جایگاه مخصوصی را در اختیارتان خواهد گذاشت تا تلفن هوشمند خود را بدون هیچ مشکل یا نگرانی خاصی درون آن قرار داده و تنها به رکاب زدن بپردازید.

همچنین در اپلیکیشن مذکور برای آن دسته از افرادی که تمایل چندانی به روشن کردن موتور الکتریکی آن ندارند و بیشتر اهل ورزش هستند نیز قابلیت ویژه ای طراحی شده که می توانند از طریق آن اطلاعات مختلف مربوط به سلامت و تناسب اندامشان را در اختیار داشته باشند.

البته برای تنبل ها نیز قابلیتی به نام بدون عرق یا No Sweat طراحی شده که می توانند با فعال ساختن آن، راه خود را به شکل خودکار و توسط روشن کردن موتور الکتریکی دوچرخه ادامه دهند و بدون اینکه مجبور به رکاب زدن باشند از عرق ریختن خود جلوگیری کنند!

جالب تر از همه اینکه، طبق اعلام شرکت سازنده، این اپلیکیشن یک اکستنشن ویژه اپل واچ را در خود دارد که به طریقی می تواند دست اندازهای موجود در مسیر را رهگیری کند و زمانی که دوچرخه به یک دست انداز و یا چاله نزدیک می شود، دستگیره های آن شروع به لرزش کرده و از این طریق فرد را مطلع خواهند کرد.

دوچرخه انعطاف پذیر با سیستم ویژه ضد سرقت

معمولا داشتن یک قفل ویژه به منظور حفاظت از دوچرخه برای دوچرخه سواران حرفه‌ای یا کسانی که در شهر از دوچرخه استفاده می‌کنند، بسیار ضروری و مهم است. از این‌رو به تازگی دوچرخه‌ی جدیدی ساخته شده که علاوه بر دارا بودن سیستم قفل ویژه، از قابلیت انعطاف پذیری هم برخوردار شده است.

در این دوچرخه، ۲ میله افقی انعطاف پذیرند و می توانند به راحتی دور میله های موجود در امتداد خیابان ها حلقه و در هم قفل شوند. این ۲ میله افقی از چندین تکه لوله کوچک تشکیل شده اند که با عبور کابل فلزی قوی از میان آن ها، به هم می چسبند و استحکام لازم را برای استفاده از آن فراهم می آورند. این دوچرخه توسط یکی از دانشجویان دانشگاه دمونتفورت انگلستان با نام کوین اسکات طراحی شده است. اسکات سعی کرده تا ساده‌ترین راه را برای قفل کردن و حفاظت آن در برابر دزد دوچرخه در پیش گیرد.

دوچرخه‌سواری بر روی برف با تکنولوژی جدید

دوچرخه سواری در هوای بارانی یک معضل است چه برسد به اینکه بخواهیم در برف دوچرخه سواری کنیم! اما خوشبختانه علم و میل به زیاده خواهی بشر برای این مشکل راه حلی پیدا کرده است. تیمی از دانشجویان مهندسی مکانیک در دانشگاه شربروک در کِبِک کانادا در حال طراحی نوعی دوچرخه کوهستان برای حرکت بر روی برف هستند.

این دوچرخه برای افراد حرفه‌ای در دوچرخه‌سواری و نه مبتدی‌ها ارائه می‌شود. دانشجویان کانادایی در حال بازطراحی دوچرخه‌های سنتی برای سازگارکردن دوچرخه جدید با برف‌سواری هستند. به جای استفاده از دندانه‌های عقبی به کار رفته در یک دوچرخه کوهستان، دوچرخه جدید از سازه گیربکس داخلی استفاده می‌کند که چرخ مرکزی را به حرکت در می‌آورد.

شکاف‌های موجود بر روی چرخ، زنجیر را به حرکت در می‌آورند و این موضوع در برف کشش ایجاد می‌کند. پیشرانه این دوچرخه از تسمه Gates Carbon به جای یک زنجیر و دو چرخ کوچک برای حرکت‌کردن آسان زنجیر استفاده می‌کند. این دوچرخه همچنین از نوعی سیستم ترمزگیری در برف هدفمند بهره می‌برد، شیب سازه چوب اسکی جلویی و زاویه رو به داخل این دوچرخه، نوعی برف‌روب V-شکل برای متوقف‌کردن دوچرخه در برف را خلق می‌کند.

منبع

شگفتی های آب در بدن انسان

یکی از شگفتیهای بسیار عجیب ساختمان بدن ما انسانها ، مقدار آبی است که در بدن مان موجود است . اگر فقط وزن بدن مورد نظر باشد ، ما انسانها بیشتر از آب ساخته شده ایم .60 تا 70 در صد وزن بدن ما را آب تشکیل می دهد. چیزی در حدود چهل و نه کیلو گرم آب در یک مرد با وزن متوسط . حتی استخوان بدن ما که کاملاً ماده ای سخت به نظر می رسد بالغ بر 20 درصد آن را آب تشکیل می دهد ، در حالی که 95 درصد پلاسمای خون ما را آب تشکیل می دهد.

این دریای درونی با مزه ای شور ، محیط آبی دررون بدن ما میباشد. آب این دریا در رگهای خونی و همه مجاری باریک بدن در جریان است . هر سلولی را این آب سیراب می کند و هیچ عضوی از بدن نمی تواند بدون این آب زنده بماند . به عبارت دیگر آب موجود در بدن مانع از این می گردد که ما در آتش درونی خود بسوزیم .

عزیزان ! آیا براستی علت وجود این همه آب در بدن انسان چیست ؟ و چرا حکمت خدای حکیم بر این امر تعلق گرفته است ؟ پژوهشگران ، خنک نگهداشتن بدن را یکی از علتهای وجود این همه اب در بدن می دانند . آیا تا کنون به آبی که درون موتور در جریان است اندیشیده اید؟ می دانید که یکی از وظایف این آب خنک نگهداشتن ماشین موتور می باشد. آب موجود در بدن انسان نیز همین وظیفه را بعهده دارد . فعالیت های شیمیائی که در همه اعضای بدن ما انجام می گیرد ، به اضافه حرارتی که در اثر فعالیت های ماهیچه ها ایجاد می گردد ، حرارتی را تولید می کنند که توانائی سوزاندن ما را دارد . ولیکن به وسیله ی آبی که در اطراف بافتها وجود دارد و توسط آنها به درون مکیده می شوند ، به محض اینکه حرارت اضافی تولید شود از بین برده خواهد شد .

یاران ! یکی دیگر از وظایف آب موجود در بافتهای بدن انسان جلوگیری از وارد شدن ضربه های شدید به اندام هاست . دریای درونی ما یک عامل ضربه گیر است . به عنوان مثال ، مایعی که اطراف مغز ما را فرا گرفته است موجب می گردد که مغز از صدمه های سخت وارده محفوظ بماند . همین طور ، استخوانها ، محل اتصال آنها و اعضاء بدن و اعصاب در تشکی از مایع قرار دارند تا ما بتوانیم در محیطی که دائم با اجسام برخورد می کنیم تاب مقاومت داشته صدمه ای بر ما وارد نگردد. آیا می دانید اگر خداوند خالق این آب را در بدن ما قرار نمی داد در آن صورت چه می شد؟ بدون آب در بدن ، کوبیدن پا بر روی زمین و زدن چکش بر چیزی آن قدر دردناک می بود که غیر قابل تحمل می شد .

همچنین ، دریای آب درون بدن ما ، یکی از بهترین حلالها است و همراه خود محلولهای شیمیائی پر ارزش بسیاری را توأم با موادی که بحالت شناور هستند به نقاط مختلف بدن می رساند . مثلاً توانائی آن در نگهداری سدیم و پتاسیم به صورت محلول یک ضرورت است که عمل انتقال تکانه های الکتریکی را انجام می دهد و موجبات فعالیت ماهیچه ها و اعصاب را فراهم می سازد .

دوستان ! آب مورد نیاز بدن ، مانند غذا ، باید دائم تأمین گردد. به طور معمول ما روزانه حدود یک و یک چهارم لیتر آب مینوشیم خواه این آب بصورت خالص باشد یا به وسیله نوشابه های دیگر . ما به همین اندازه هم از طریق غذا هرچند که بدون آب به نظر برسد آب را بدست می آوریم . کل مقدار آبی که بدن از طریق ادرار دفع می کند بالغ بر یک و یک چهارم لیتر می باشد و همین مقدار هم به صورت تبخیر از دست داده می شود که این تبخیر نقش خنک کنندگی بدن را ایفا می کند و از راه ریه ها و پوست بدن انجام می پذیرد.

عمل آب در بدن بیشتر از اینها پیچیده و مهم است . آب در بدن به طور دائم چون پولی که در بانک رد و بدل می شود ، بین اعضاء مختلف و سیستم رد و بدل می شود. مثلاً در عرض یک روز بالغ بر یکصد و سی و هفت لیتر مایعات از خون تصفیه می گردد و دوباره توسط کلیه ها بخون عودت داده می شود .

عزیزان ! چیزی بین هفت و نیم لیتر آب در داخل بدن تولید می گردد. در بین منابع مختلف غدد بذاقی در طی یک شبانه روز مقدار یک و یک چهارم لیتر آب برای مرطوب نگهداشتن دهان ترشح می شود و این بذاق ترشح شده علاوه بر مرطوب نگهداشتن دهان عمل گوارش را نیز منظم می کند . معده نیز بالغ بر یک و یک چهارم لیتر شیره معدی ترشح نموده و پانکراس و کبد و روده ها بالغ بر سه لیتر و نیم مایعات ترشح می کنند .

براستی چگونه احساس میکنیم که نیاز به آب داریم ؟ و چگونه درک میکنیم که به چه اندازه آب نیاز داریم ؟ معمولاً تصور می کنیم موقعی که گلوی ما خشک می شود به ما احساس تشنگی دست می دهد . ولی حقیقت این است که اعلام تشنگی از خون سرچشمه می گیرد . مثلاً زمانی که ما در هوای گرم به ورزش پرداخته باشیم و مقدار زیادی عرق کرده باشیم ، آب از دست رفته موجب خواهد شد که غلظت خون زیاد شود . هنگامی که غلظت خون در مقابل گرما بیش از حد گردد ، یک ماده شیمیائی از راه خون به مغز رانده می شود و از آن مرکز پیامی به دهان و گلو می فرستد ، در آنجا مکانیزم اعصاب ، ما را از تشنگی آگاه میسازد . وقتیکه ما آب می نوشیم تشنگی رفع می گردد یعنی تعادل آب برقرار شده است .

یاران ! وقتی ما غذای پر نمک می خوریم احساس تشنگی می نمائیم . اما ، این بدان علت نیست که آب بدن ما کاهش پیدا کرده است بلکه علت آن این است که ما نمک اضافی خورده ایم ، چون بدن نه فقظ تعادل آب خود را حفظ می کند ، بلکه همیشه نسبت نمک موجود در آب خود را به نه دهم درصد محفوظ نگه میدارد . لذا از آنجائی که نمک آب بدن در مقدار معینی نگهداری می شود، پس اگر ما نمک زیاد بخوریم باید آب بیشتری نیز بنوشیم که آن نسبت معین محفوظ بماند . همچنین زمانی که به واسطه عرق کردن آب از دست می دهیم ، این عرق مزه شور دارد بنابراین برای جبران آن باید آب و نمک بنوشیم .

ذخیره آب بدن انسان خیلی کمتر از ذخیره غذائی می باشد . فردی که در یک اتاق سرد استراحت نماید حد اکثر میتواند دوازده روز بدون آب زنده بماند ، ولی اگر به او آب داده شود میتواند مدت دو ماه زنده بماند بدون اینکه غذا بخورد.

ما به خون چون یک مایع حیاتی فکر می کنیم . ولی آب با جریان خود و فراهم آوردن تسهیلات برای حرکت ، گرما و خنک کردن ، حل نمودن مواد حیاتی و حمل کردن ملکولهائی که ما را تغذیه می کنند مایع حیات بخش حقیقی بدن میباشد .

بحران های زیست محیطی را جدی بگیریم. ( تغییر اقلیم در ایران )

سلام احتراماً، مطلب مورد نظر در خصوص اهمیت تغییر اقلیم در ایران جهت بهره برداری بحضورتان ارسال می گردد. 

لطفا آن را جهت اطلاع عموم در فضازی مجازی بازنشر فرمایید.

تغییر اقلیم در ایران 

مدیر طرح ملی تغییر آب و هوا می گوید.

تا کنون دمای ایران 5/1 درجه افزایش یافته و در مناطقی از کشور میزان افزایش حدود 2 درجه بوده است.

 در گزارش وزارت نیرو نیز آمده است که تاکنون (تأکید می شود تاکنون) میزان بارش کشور 15 درصد 

کاهش داشته و از متوسط سالانه 240 mm به 205mm رسیده و دمای کشور نیز دست کم 1/1 درجه افزایش پیدا کرده است.

• از مجموع آنچه گفته شد می توان اینگونه نتیجه گیری کرد: بطور قطع در ایران تغییر اقلیم رخ داده و ایران هم اکنون به کشوری گرم تر و خشک تر تبدیل شده است.

 شدت تغییر در مؤلفه های اقلیمی به حدی است که با اطمینان می توان گفت که عمده مساحت ایران دچار تغییر چشم انداز خواهد شد.

 تغییر چشم انداز به معنای آغاز یک دوران تازه است.

 اهمیت موضوع تغییر اقلیم تاکنون چندان مورد توجه روشنفکران و حتی جامعه آکادمیک ایران در حوزه های تخصصی مرتبط مثل محیط زیست نبوده است.

 بعضاً گفته می شود خشکسالی در ایران موضوع تازه ایی نیست و کشور ما هزاران سال است با این پدیده روبروست . خشکسالی در ایران البته امری مسلمی است اما به معنای آن نیست که ما در برابر این پدیده روئین تن شده ایم.

 شواهد اقلیم شناسی دیرینه (پالئوکلیماتولوژی) نشان می دهد که فراز و فرود کانون های تمدنی ایران کاملا سیر تحولات اقلیمی منطبق بوده است.

• ویژگی هم عرضی کانون های تمدنی در ایران عرض شوش زابل در تاریخ باستان عرض مرکزی در قرون میانه و برآمدن اقتدار یک سوم شمالی کشور و عرض تبریز- تهران- مشهد در تاریخ معاصر بیانگر این واقعیت تاریخی است.

• با هر تحول اقلیمی بخت پهنه بزرگی از ایران فرو خفته و ستاره اقبال جایی دیگر طلوع کرده است اما خشکسالی کنونی نشانی از برآمدن ستاره برای هیچ جایی از ایران ندارد.

• در حال حاضرتغییر ایران فقط پدیده ای در حوزه محیط زیست و یا اقتصاد نیست.

 این تغییر دامن می گستراند و همچنانکه گفته شد همه وجوه حیات آدمی را در برمی گیرد.

 درباره ابعاد فراگیر عبور ایران از یک دوران چندصد ساله اقلیمی و ورود آن به یک دوران تازه عجالتاً می توان این نکات را برشمرد بحران آب مهمترین مسئله ایران در سال های پیشرو است.

• این بحران گستره کشاورزی و دامداری را در کشور بسیار محدودتر کرده و اقتصاد ایران را کاملاً دست به دهان نفت می کند.

• قهقرایی زیستی در ایران شدت خواهد گرفت.

• ایران هم اکنون نیز از جمله صدر نشینان فهرست انواع بحران های محیطی از قبیل: بیابانزایی، فرسایش خاک، جنگل زدایی و نابودی تنوع زیستی است.

• خشونت طلبی تجربه دهه های اخیر در خاورمیانه و شمال آفریقا نشان داده که خشکسالی و خشونت به شدت میل به هم آمیختگی دارند.

 خشکیدگی کاتالیزور و محرک همه ضعف های جوامع انسانی است در جاییکه مستعد تنش های قومی بوده است آتش این جنگ را شعله ور می کند و در جاییکه زمینه بروز اختلافات مذهبی وجود داشته این اختلافات را به جنگ هایی بعضاً مهار ناپذیر تبدیل می کند. 

 نتایج یک تحقیق می گوید که 2 درجه افزایش متوسط دما امکان بروز جنگ های منطقه ایی را 50% افزایش می دهد.

شعار های مرتبط با منابع طبیعی و محیط زیست 

• حیات هر گیاه، حیات ما انسان هاست.در محافظت از آن بکوشیم.

• آخرین گیاه = آخرین انسان

• در مسیر سبز، آشغال و زباله چرا؟ 

• هر درخت متوسط در مدت هر سال به اندازه 5/2 کیلوگرم اکسیژن تولید میکند که دست کم نیاز 10 نفر را به اکسیژن فراهم می سازد.

• درجه حرارت یک محوطه درخت کاری شده تا 11 درجه کمتر از محیط پیرامون آن است.

• گیاهان مهمترین منبع تولید اکسیژن و جذب گازهای سمی هوا هستند.

• میزان جذب و نفوذ پذیری خاک در جنگل تا 40 برابر زمین های بایر است.

• در طبیعت چیزی از خود بجا نگذاریم به جز ردپا و خاطره . 

• هر هکتار جنگل متوسط به میزان 5 تا 6 تن گرد و غبار و ذرات آلوده کننده شناور در هوا را در خود نگه می دارد . با هر بارندگی این عمل تکرار می شود.

• منابع طبیعی و محیط زیست سالم سر چشمه حیات و تندرستی تمام جانداران است. 

• کاهش وسعت جنگل ها و مراتع یعنی گسترش پهنه بیابان ها و کویر ها. 

• شعار های مرتبط با منابع طبیعی

• آیا می دانید : پوشش گیاهی جنگل ها و مراتع برای ادامه حیات انسان بر کره زمین بسیار با اهمیت می باشد. 

• آیا می دانید : از بین رفتن پوشش گیاهی باعث بروز ریز گرد و غبارهای چند سال اخیر می باشد.

• آیا می دانید : سیل علاوه بر خسارت جانی اثرات نا مطلوب اقتصادی به همراه دارد.

• در کشور ما سالیانه مقادیر قابل توجهی از منابع طبیعی نابود شده و سرمایه های ملی از بین می رود.

• عدم توجه به مدیریت صحیح آب و خاک = از بین رفتن اراضی کشاورزی + بروز خشکسالی+ کمبود آب شرب + کاهش تولید + سیل های خانمان برانداز

• تداوم توسعه پایداردر عرصه منابع طبیعی = همکاری دولت و مردم.

• منابع طبیعی هر جامعه ثروت جامعه است که به نسل حاضر تعلق نداشته بلکه میراثی است که برای آیندگان باقی می ماند.

• زمین به آیندگان هم تعلق دارد بیائید آن را در برابر تغییر اقلیم حفظ نماییم.

• یکی از مهمترین دلایل گسترش بیابان ها برداشت بی رویه از منابع آب است .

• بیابان زدایی نیازمند عزم ومشارکت ملی است. 

• یکی از مهمترین دلایل گسترش بیابان ها برداشت بی رویه از منابع آب زیرزمینی است. 

• با ایجاد پوشش گیاهی منابع آب زیر زمینی را تقویت کنیم .

• با ایجاد پوشش گیاهی وجنگلی با خشکسالی مقابله کنیم.

• حفظ و احیای پوشش گیاهی نقش بسیار موثری در پیشگیری از سیل و آثار مخرب آن دارد. 

• با افزایش پوشش گیاهی به تغذیه سفره های زیر زمینی کمک کنیم.

• هرساله در اثر بی احتیاطی هزاران هکتار از مراتع و جنگل ها دچار آتش سوزی شده و از بین می رود.

• در هوای گرم زمانی که سطح جنگل ها و مراتع پوشیده از برگ های خشک است از روشن کردن آتش خودداری کنید. 

• چنانچه برای تهیه چای و گرم کردن غذا به روشن کردن آتش با احتیاط اقدام کردید، حتما پس از استفاده، از خاموش شدن آن اطمینان حاصل کنید. 

• در صورت کشیدن سیگار، کبریت نیم سوخته یا ته سیگار باقی مانده را کاملا خاموش کنید.

• از ریختن کاغذ و زباله و مواد آتش زا در سطح جنگل ها و مراتع خودداری کنید. 

• با دیدن کمترین دود یا آتش سوزی در جنگل ها و مراتع سعی کنید آتش را خاموش کنید، یا بلا فاصله 

به ادارات منابع طبیعی اطلاع دهید. 

• هر که آب و خاکی بدست آورد آنگاه فقیر و تهیدست بماند از خیر و رحمت خدا به دور است. (حضرت علی (ع)) 

• منابع طبیعی تجدید شونده سرمایه حیاتی مملکت به شمار می رود . (امام خمینی)

• مسئله منابع طبیعی مسئله تجملاتی نیست یک مسئله درجه دو نیست بلکه مسئله حیاتی است . (مقام معظم رهبری)

• برای سر سبز نگهداشتن کشور بایستی نهضتی فراگیر برپا شود. (مقام معظم رهبری) 

• کنترل ریز گردها و گرد و غبار در گرو حفظ پوشش گیاهی است. 

• حفظ منابع طبیعی در گرو توسعه فرهنگی اجتماعی و اقتصادی سازگار با موازین زیست محیطی است. 

• حتی با کاشت یک نهال می توانید در توسعه فضای سبز کشور سهیم باشید. 

• باکاشت یک نهال به استقبال بهار می رویم.(15 اسفند روز درختکاری گرامی باد) 

• آیا میدانید هر هکتار جنگل سالیانه 5/2 تن اکسیژن تولید می کند و 68 تن از گرد و غبار هوا را می گیرد. 

• آب و خاک از پر ارزش ترین سرمایه های ملی به حساب می آیند .

• آیا می دانید انسان بدون صنعت می تواند زنده بماند ولی بدون پوشش گیاهی نمی تواند زندگی کند؟

• آیا می دانید پوشش گیاهی نفوذ آب را تا 40 برابر افزایش می دهد و از وقوع سیل و طوفان جلوگیری می کند؟

• آیا می دانید پوشش گیاهی و لاشبرگ حاصل از آن بهترین و مطمئن ترین وسیله برای حفظ آب و خاک می باشد ؟ 

• آیا می دانید جنگل ها قبل از ملت ها و بیابان ها بعد از ملت ها بوجود آمده اند؟ 

آیا می دانید حدود 25 درصد از مواد مورد نیاز صنعت داروسازی مستقیما از درختان به دست می آیند؟ 

•آیا می دانید حضور در مراتع کوهستانی و در دامن طبیعت یکی از راههای دستیابی به سلامت روح و روان است.

پس در حفظ آن بکوشیم. 

• آیا می دانید صرفه جویی در مصرف کاغذ آسان تر از کاشت درخت است؟

• شکستن شاخه درخت همچون شکستن بال فرشتگان است پس بیایید مراقب درختان باشیم.

• ضمانت حیات نسل های آینده حفاظت، احیاء، توسعه، اصلاح و بهره برداری بهینه از منابع طبیعی است.

• طبیعت زیباترین الگوی زندگی و نماد سر زندگی و سرسبزی است.

• فرسایش باعث کم شدن حاصلخیزی خاک و کم شدن آب های زیرزمینی می شود. 

• لازمه حفظ و پایداری منابع طبیعی در گرو عزم ملی و تلاش همگانی می باشد. 

• یکی از نتایج بی توجهی انسان به طبیعت بهم خوردن سه عنصر آب، خاک و گیاه است.

• همه با هم در حفظ و احیاء منابع طبیعی بکوشیم.

• از مصادیق اصلاح الگوی مصرف، حفاظت از منابع طبیعی است. 

• آبادی و سرسبزی مراتع، آبادی و سرسبزی کشور است. 

• اگرمراتع نباشند سدها پراز گل ولای و تولید آب و برق سدها نیز کاهش می یابد.

 • مراتع با وضعیت پوشش گیاهی خوب قادر هستند تا 35 برابر سیلاب ها را کاهش دهند.

• مراتع یکی از بهترین و با ارزش ترین منابع ملی کشور می باشد.


 • تغییر کاربری اراضی مرتعی چرای بی رویه بوته کنی، شخم و شیار از عوامل مهم تخریب مراتع استان است. 


روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز


 کروه انسانهای سبز