گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

آب در سیستان جان مایه حیات است

یلی اوقات  صبحت از کمبود آب می شود، می گویند آب هست ولی کم است،  اما درسیستان اوضاع کاملاً متفاوت است. آب در این استان جان مایه حیات است. سیستان و بلوچستان یکی از کم باران ترین استان کشور است و سالانه چیزی حدود 100میلیمتر بارندگی دارد و این یعنی بحران بی آبی!

در سفر به سیستان و بلوچستان از مدیرکل منابع طبیعی آن می پرسم چه چیزی بیشتر از همه ذهنش را مشغول کرده است، بدون اینکه مکثی کند بی درنگ می گوید: خشکسالی تالاب هامون!

« خشکسالی 280هزار هکتار تالاب هامون،  زندگی مردم را مختل کرده است، سیستان 18 سال گرفتار خشکسالی است  و وزش بادهای مداوم لایه های زیرین خاک را عریان ساخته و ریزگردها سرزمین  زابل، زهک، نیمروز و هامون را تحت تاثیر خود قرار داده است.»

عبدالباسط پاکزاد می گوید: درسیستان سه کانون بحرانی با گستره 242هزار هکتاری وجود دارد که بزرگترین کانون آن شیله، نیاتک و سپس جزینک است.

او میزان فرسایش خاک در سیستان را بسیار بالا می داند و می گوید سیستان بالاترین رقم فرسایش را در کشور بخود اختصاص داده است .59 تن در هکتار رقم بسیار بالایی است در حالی که متوسط فرسایش خاک در کشور سالانه 16تن در هکتار است.

یک ساعت کار در سیستان برابر با چندین ساعت کار در سایر استان هاست

آقای پاکزاد  یک ساعت کار فیزیکی در سیستان را برابر با چندین ساعت کار در سایر استان ها می داند و می گوید؛ گرچه مشقات و سختی های کار در منابع طبیعی زیاد است،  اما مردمان سیستان و بلوچستان مردمانی سختکوش و مقاومند و با استعداد هایی که در منطقه وجود دارد توانسته اند اقدامات  در خور توجهی را در حوزه منابع طبیعی به سر انجام برسانند.

مدیرکل منابع طبیعی سیستان و بلوچستان سخنانش را ادامه می دهد: « درست است مشکلات زیاد است و طبیعت خشن! اما درهمین طبیعتی که بی آب است و علف، خداوند استعدادهای زیادی را در آن آشکار ساخته است. زراعت چوب گز در استان سیستان خوب جواب داده است، کاشت هرتن چوب گز 175هزار تومان می ارزد، این چوب ها بدون الیاف اند و  در نئوپان سازی بسیار کاربرد دارند.

وی می افزاید باد و خورشید  ارزانترین و بالاترین ودیعه ای است که خداوند آن را به ما ارزانی داشته است، با برنامه ریزی می شود بیشترین بهره برداری را از انرژی های نو داشت.

 او به دیگر اقدامات منابع طبیعی  اشاره می کند و می گوید:  درحوزه هامون 950هزار هکتار طرح های بیابان زدایی صورت گرفته است. گرچه متولی تالاب ها سازمان حفاظت محیط زیست است اما منابع طبیعی بیکار ننشسته است و برای مقابله با  ریزگردها در اطراف تالاب 3هزار هکتار نهالکاری راه انداخته است و برای جلوگیری از اختلال در  تاسیسات زیربنایی تله های رسوبگیر ایجاد کرده که سالانه 6 میلیون تن  رسوب راجمع آوری می کند.

عبدالباسط پاکزاد در ادامه  به اجرای پروژه بین المللی منارید در سیستان وبلوچستان  اشاره کرد و گفت: این پروژه از سال 1390 با همکاری برنامه عمران ملل متحد و صندوق تسهیلات زیست محیطی شروع بکار کرده  و  هدف از اجرای آن تقویت و انسجام سازمانی برای مدیریت یکپارچه منابع طبیعی در کشور است.

پاکزاد در گفت و گو با خبرنگار اعزامی سازمان جنگل ها،  راه اندازی صندوق توسعه منابع طبیعی، اجرای طرح جامع حوزه آبخیز در منطقه خاش و توجه به نیروی انسانی جهت ارتقای بهره وری در منابع طبیعی را بخشی دیگر از برنامه های در دست اجرای منابع طبیعی در استان سیستان و بلوچستان نام برد. 

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد