گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

اولین واکنش به آلوده اعلام شدن پوست سیب و خیار

 قائم مقام خانه کشاورز هرچند عنوان کرد موارد نگهدارنده میوه‌هایی همچون سیب و خیار خوراکی هستند و جای نگرانی ندارند اما متذکر شد: مواد نگهدارنده‌ای که از اسپانیا و سایر کشورها وارد می‌شود؛ بعضا استاندارد لازم را ندارند...  

چندی پیش کلیپی در فضای مجازی منتشر شد که نشان می‌داد روی سیب لایه‌ای از یک ماده چرب است. سپس در این کلیب به مردم توصیه شد سیب درختی را با پوست نخورند. موضوعی که وزیر بهداشت درباره آن گفت: مردم حتما میوه بخورند، اما میوه‌هایی همچون سیب را با پوست مصرف نکنند.

به اعتقاد حسن قاضی‌زاده هاشمی، مصرف مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها مشکل جدیدی نیست و سال‌هاست که از مواد شیمیایی بر روی میوه‌ها استفاده می‌کنند.

در خصوص این موضوع قائم مقام خانه کشاورز به اقتصاد نیوز گفت: در گذشته ماده‌ای برای پوشش و نگهداری محصولات کشاورزی استفاده می‌شد که آلودگی شیمیایی داشته است. اما اخیرا ماده غیرشیمیایی در داخل کشور تولید می‌شود که فقط جنبه پوششی برای نگهداری و جلوگیری از فسادپذیری میوه‌هایی همچون سیب و خیار دارد.

عنایت الله بیابانی بر  نیافزودن مواد نگهدارنده شیمیایی به سیب، خیار و سایر میوه‌ها مشابه، تاکید کرد و افزود: خانه کشاورز بر این موضوع نظارت دارد؛ نمایندگان ما در بسیاری از مراکز  بازدید کردند. طبق کارهای کارشناسی که در خانه کشاورز انجام شده است؛ برای تولید واکس نگهدارنده محصولات باغی در ایران از مواد خوراکی غیرمضر استفاده می‌شود.

وی در مورد اظهارات وزیر بهداشت در مورد اینکه حتما میوه‌های مشابه سیب یا خیار را باید پوست کند، نیز گفت: حرف آنها غیرکارشناسانه نیست؛ زیرا این مواد افزودنی فقط ایرانی نیستند چون ما هنوز از موادافزودنی وارداتی استفاده می‌کنیم. مواد نگهدارنده‌ای که از اسپانیا و سایر کشورها وارد می‌شود؛ بعضا استاندارد لازم را ندارند.

بیابانی در مورد اینکه چه کسانی اجازه ورود این مواد را به کشور می‌دهند؟ توضیح داد: موسسه استاندارد و سازمان حفظ نباتات مجوز واردات این محصولات را می‌‌دهند و باید در مبادی ورود بر روی این محصولات حساسیت نشان دهند. در واقع موسسه استاندارد و سازمان حفظ نباتات باید دخالت کنند و تاییدیه بدهند. البته الان توجه به این مسئله بیش از گذشته است؛ متاسفانه در گذشته مبادی ورود ما نظارت دقیق و کامل نداشته و بررسی‌ها بر پایه گزارشی بود که کشور مبدا ارسال‌ می‌کرد.

وی تاکید کرد: اکنون استاندارد نظارت‌هایش را دقیق‌تر کرده است و در جلسات مشترکی که با آنها در اتاق بازرگانی داریم می‌بینیم که آنها بر سلامت عوامل نگهدارنده محصول توجه ویژه‌ای دارند.

نظرات 0 + ارسال نظر
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد