بر اساس آمارهای کشتهشدگان در حوادث جادهای میتوان به ۱۰ جاده خطرناک کشور اشاره کرد.
براساس اعلام سازمان راهداری و آمارهای کشتهشدگان در حوادث جادهای 10 جاده خطرناک کشور عبارتند از...
تهران - سمنان - مشهد
یکی از محورهای پرتردد است. بیابانی و یکنواخت بودن مسیر باعث خستگی، کسلی و خوابآلودگی رانندگان میشود که خود عامل بخشی از سوانح است.
تهران - قم - اصفهان - شیراز
اتوبان قم-اصفهان به دلیل سرعت بالای اتومبیلهای عبوری، یکی از معابر حادثهساز در مسیر شیراز است. در عین حال باید از اتوبان شدن این مسیر به عنوان یکی از علل کاهش تصادفات جادهای در آن یاد کرد.
تهران - خوزستان
یکی از جادههای پرخطر و کمتر شناختهشده برای حوادث رانندگی است.
جاده چالوس
عرض کم، تردد بسیار بالا به خصوص در ایام تعطیل، قدیمی بودن مسیر، کوهستانی بودن آن و خطر ریزش سنگ و بهمن جاده چالوس را به یکی از ترسناکترین جادههای کشور تبدیل کرده است. البته سه محور شمالی دیگر یعنی اتوبان رشت، محور فیروزکوه و جاده هراز هم در نوع خود خطرناک هستند، اما ترس از جاده چالوس، خصوصیت خود را دارد.
سیرجان ـ بندرعباس
حادثهخیز بودن این محور به دلیل عرض کم آن است.
جاده وهنآباد
محور مواصلاتی این جاده به اتوبان قم که تردد بسیار بالایی دارد، یکی از معابر پرخطر این روزهای ایران است.
اتوبان پردیس
اتوبان پردیس تهران که در سال ۱۳۸۹ به طور رسمی افتتاح شد یکی از معابر حادثهساز در کشور است. قبل از افتتاح رسمی این پروژه، برخی اشکالات فنی باعث شده بود این اتوبان، حتی برای مدتی بسته شود.
بندرعباس - لار
جادهای که در برخی نقاط آن علائم خطکشیشده وجود ندارد و تیرهای چوبی برق هم در کناره جاده وجود دارد. همه اینها معبر بندرعباس به لار را به یکی از معابر خطرناک در شب تبدیل کرده است.
قم- گرمسار
تاکنون میزان تلفات این معبر به حدی بوده که فرمانده انتظامی قم از این میزان ابراز نگرانی کرده است. استاندارد نبودن جاده و نبود پاسگاههای پلیس به عنوان مهمترین انتقادات به این معبر عنوان شده است.
گردنه اسدآباد همدان
گردنه اسدآباد همدان بین دو شهر همدان و کرمانشاه قرار گرفته است و ارتفاع آن به حدود ۲۰۰۰ متر میرسد.