گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

پروفسور کردوانی

پدر علم‌ کویرشناسی با بیان اینکه منشأ گرد‌ و غبار تهران خارجی است، گفت: مسئولان باید اطراف بیابان‌های عراق ریگ بپاشند.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها به نقل از تسنیم-  پروفسور پرویز کردوانی در خصوص گردو‌غبار اخیر تهران اظهار داشت: منشأ گردو‌غبار اخیر پایتخت از غرب بغداد، سوریه، عربستان، شرق اردن و صحرای آفریقا است؛ درواقع گردو‌غبار‌ فعلی در تهران رُسی با منشأ خارجی است ولی خطرناک نیست.

وی با بیان اینکه در گذشته برای مبارزه با ریزگرد‌ها موضوع پاشیدن مالچ نفتی بر روی اطراف بیابان‌های عراق مطرح شد ولی باید بگویم که این ریزگرد‌ها تنها با پاشیدن ریگ روی زمین اطراف بغداد از بین می‌رود، گفت: هنوز هیچ اقدام موثری از سوی کشور عراق برای جلوگیری از تشدید ریزگرد‌ها صورت نگرفته است.

**جنگل‌کاری در مرز دو کشور ایران و عراق 10 سال طول می‌کشد

پدر علم‌کویر‌شناسی با اشاره به اینکه موضوع جنگل‌‌کاری و مالچ‌نفتی موضوعاتی است که کمکی به مقابله با ریزگرد‌ها نمی‌کند، گفت: اگر مسئولان قصد دارند با ریزگرد مقابله کنند در 10 هزار هکتار زمین مالچ نفتی و 10 هزار هکتار زمینی دیگر ریگ بپاشند تا متوجه شوند که کدام یک مفید‌تر بوده و سریع‌تر نتیجه می‌‌دهد.

کردوانی با بیان اینکه پیشنهاد جنگل‌کاری در مرز دو کشور ایران و عراق یک اشتباه است و نیاز به 10 سال زمان دارد، بنابراین امر فوری برای مقابله با ریزگرد‌ها که هر روز تشدید می‌شود، نباید راهکار جنگل‌کاری مدنظر قرار گیرد، افزود: برای مقابله با ریزگرد‌های داخلی و خارجی باید موضوع پاشیدن ریگ‌ و شن و ماسه مدنظر قرار گیرد.

**راه مقابله با ریزگرد اهواز؛ کاهش صنایع و پاشیدن ریگ در اطراف آن

وی با بیان اینکه راه مقابله با ریزگرد‌های اهواز مانند دیگر مناطق پاشیدن ریگ و کاهش آلودگی‌های صنعتی است، گفت: پاشیدن مالچ‌نفتی مانند قیر نفتی است که بد بو بوده و رنگ سیاه دارد و باید دو سال یک بار تمدید شود و همچنین پرهزینه است، بنابراین نباید چنین اشتباه و ریسکی صورت گیرد.

پدر علم‌کویر‌شناسی با بیان اینکه برخی منشأ ریزگرد‌ها داخلی است مانند ریزگرد‌های ناشی از زمین‌های اطراف اصفهان، کاشان، کرمان، سمنان و قم که باید در این زمینه به دنبال احیای تالاب‌های اطراف این مناطق باشیم.

**ریزگرد تهران رُسی است

کردوانی بیان کرد: ریزگرد‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند که شامل ریزگرد کانی( رُسی، ماسه سنگ با خورده شیشه) و ریزگرد مواد آلی و نفتی است. که ریزگرد نفتی بسیار ریز بوده و از ماسکی که برای جلوگیری از آلودگی استفاده می‌شود نیز عبور می‌کند. همچنین باید بگویم ریزگرد ماسه سنگ نیز بسیار خطرناک است.

 وی با بیان اینکه ریزگرد یا همان گردوغبار تهران رُسی است، گفت: زمین‌های اطراف اصفهان که سال‌های زیر کشت نرفته و برخی نقاط دیگر کشور که این شرایط را دارد، خود منشأ داخلی ریزگرد هستند که در این زمینه پاشیدن ریگ بهترین راه‌حل است.

**برای حل گردو‌غبار تهران توسعه فضای سبز اشتباه است

پدر علم‌کویر شناسی با بیان اینکه از بین رفتن پوشش گیاهی، سدسازی و افزایش چاه‌های غیرمجاز از موارد بروز ریزگرد‌ است، افزود: در خصوص گردو‌غبار تهران و راه‌حل آن باید بگویم تهران ریزگرد ندارد بلکه از کشور‌های دیگر و شهر‌های داخلی کشور شاهد گرد‌و غبار می‌شود که نباید برای حل این موضوع به توسعه فضای سبز پرداخت.

کردوانی با اشاره به اینکه استفاده از ماسک برای جلوگیری از ریزگرد‌ها فایده ندارد بلکه باید از ماسک‌های سه لایه استفاده کرد، گفت: برای حل گردو‌غبار تهران توسعه فضای سبز اشتباه است.

اهمیت زیست محیطی سواحل جزایر و خورهای استان بوشهر

استان بوشهر با دارا بودن بیش از 937 کیلومتر نوار ساحلی دارای اشکال ساحلی متنوع است. از 10شهرستان در استان تنها شهرستان های دشتستان و جم دارای خط ساحلی نبوده و 8 شهرستان (دیلم، عسلویه،گناوه، بوشهر، تنگستان، دشتی، دیر، کنگان) در جوار ساحل خلیج فارس می باشند. از 8 منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست در استان، 6 منطقه دارای عرصه های دریایی و ساحلی (پناهگاه حیات وحش خارک، اثر طبیعی ملی خارگو، منطقه حفاظت شده حله، منطقه حفاظت شده مند، پارک ملی دیر نخیلو، پارک ملی نایبند) می باشد. استقرار صنایع مختلف، بنادر و صنعت حمل و نقل دریایی، اکوتوریسم ساحلی، آبزی پروری و شیلات و فرصت های اقتصادی سواحل از برجسته ترین نقاط قوت و فرصت های پیش روی استان بوشهر می باشد.

.     جزایر متعدد استان نیز دارای ویژگی های طبیعی منحصر بفردی می باشند. زادآوری پرندگان مهاجر نابستانه در جزایر نخیلو و ام الگرم و خارگو، مهاجرت پرندگان زمستان گذران در جزایر خان و تهمادون و جزایر منطقه حفاظت شده حله، تخم گذاری لاکپشت های دریایی بشدت در معرض خطر انقراض منقار عقابی در جزایر نخیلو، ام الگرم، خارگو و سواحل پارک ملی نایبند، تخم گذاری لاکپشت سبز در معرض تهدید در جزایر خارگو و فارسی و تخم گذاری لاکپشت دریایی زیتونی در پارک ملی نایبند از وی»گی های زیست بوم های دریایی استان می باشد.

مناطق حساس ساحلی استان بوشهر شامل اکوسیستمهای ساحلی محل پیوند دو اکوسیستم خشکی و آبی بوده که بعنوان آخرین پذیرنده آلودگی ها از دو منبع فوق  مورد تهدید جدی قرار دارند. با توجه به ارزشهای خاص اکولوژیک از نظر حفاظتی در قالب کنوانسیون جهانی مورد توجه و تعریف قرار گرفته است.

مناطق حساس ساحلی استان بوشهر که جزو مناطق منحصر بفرد مولد و البته بسیار شکننده هستند شامل جنگل های حرا،آبسنگهای مرجانی،زیستگاه لاکپشتان دریایی،خوریات،رویشگاه جلبکهاو علفهای دریایی،تالابهای ساحلی و...است.این عرصه های آبی ساحلی که در جزر و مد قرار داشته بعنوان عرصه هایی محسوب میشوند که محل تمرکز موجودات کفزی است که بزرگترین پایه زنجیره غذایی دریا و حیات آبزیان وپرندگان و سایر موجودات وابسته به دریا بوده و بعنوان بانکهای زیستی از آنها یاد میشود. اکثر آبزیان بخشی از چرخه حیات خود را در مناطق ساحلی و خصوصا خورها بواسته برخورداری از مواد غذایی غنی سپری میکنند.حدود دو سوم ماهیان با ارزش تجاری و نود درصد صید دریایی  به دلیل تجدید نسل و یا طی نمودن قسمتی از مراحل رویشی به این مناطق وابسته هستند،علاوه بر ارزشهای اکولوژیکی،این مناطق  به دلیل در پناه بودن از تلاطم شدید دریا مورد استفاده صیادان و بازرگانان محلی قرار میگیرند و دارای ارزشهای اقتصادی-تجاری  میباشند.و  همچنین از کانون های مهم گردشگری و اکوتوریسم هستند.

     وجود پستانداران دریایی در اطراف جزایر و آب های استان نیز از فرصت های استان بوده بطوری که گله هایی از دلفین گوژپشت در منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر نخیلو بصورت دائم حضور داشته و بومی منطقه می باشند.

مهمترین زیستگاه های دریایی اکوسیستم های مرجانی می باشند. در آب های استان بوشهر مناطقی مانند جزایر خارک و خارگو، جزیره فارسی، نایبند و سواحل شهر بوشهر واجد مناطق مرجانی می باشند. پایداری اکوسیستم دریایی، تولیدات دریایی، اکوتوریسم، مطالعه و تحقیق از مهمترین دلایل حفاظت از این مناطق می باشد

     عمده ترین تهدیدات در بخش زیست بوم ها مربوط به تخریب مناطق مرجانی به علت روش های مخرب صید، برداشت مرجان از سواحل، لنگر اندازی در مناطق مرجانی و گرمایش و آلودگی های دریایی می باشد. ازدیاد توتیای دریایی نیز در مناطق مرجانی گزارش شده است که علت آن به نظر می رسد برداشت بیش از حد آبزیان در مناطق حساس مرجانی و آلودگی های ناشی از افزایش مواد مغذی آب باشد.

صید و صیادی از عمده ترین تهدیدات زیست بوم های دریایی است. افزایش تلاش صیادی، روش های مخرب صید مانند استفاده از تور ترال، گوشگیر کفی(رکسی)، و تور های مونوفلامنت، عدم رعایت ممنوعیت در مناطق تحت مدیریت و مناطق حساس می باشد.

      هچنین خورها  از آنجا که آب خود را از دریا میگیرند به راحتی از آلودگی های دریایی بخصوص آلودگی نفتی تاثیر پذیرفته و به دلیل چرخش ضعیف آب آسیب پذیرمی باشند.فعالیت های ساحلی و خشکی نیز از دیگر منابع الودگی مناطق ساحلی است.

مجوع این عوامل مناطق ساحلی و خورها را بعنوان مناطق حساس تبدیل نموده است.

لذا هرگونه فعالیت که باعث ایجاد اختلال در چرخش آب این مکان با ارزش گردد دارای اثرات غیر قابل جبرانی بوده و باعث مرگ اکولوژیک آن میگردد.

بنابراین  تا زمانی که همترازی ارزشهای محیط زیستی با ارزشهای اقتصادی در سطح تصمیم گیران با رغبت پذیرفته نشود یا روشهای ارزیابی و تبدیل ارزشهای کیفی پیشرفت قابل توجهی نکند ، اجباراً باید تلفیقی از همه این استدلالها را بکار گرفت تا شاید صدمات وارد شده به زیستگاهها به حداقل خود تقلیل یابد . بنا بر این  رعایت الزامات زیست محیطی و انجام مطالعات ارزیابی زیست محیطی جامع برای آن ضروری بوده و میبایست در دستور کار مسوولین ارشد استان قرار گیرد.در راستای این مهم اقدامات ذیل مانند :پیشگیری بعنوان مهمترین و مطمئن ترین شیوه حفاظت از محیط زیست و سلامت،و در مرحله بعد کنترل که درجه اهمیت آن بر اساس ماهیت عوامل تهدید کننده و در نهایت پاکسازی که از مسائل پرهزینه نیز میباشد و به ناچار میبایست برای مناطق آلوده انجام گیرد اقدام نمود.

در نهایت از آنجا که مناطق ساحلی در شمار سرمایه ملی به شمار آمده نباید خصوصی سازی شده یا برای انجام طرحها و فعالیت های صرفا اقتصادی اعم از اسکله و بارانداز و.......باعث مسدود شدن این اراضی و از این طریق حذف کامل کارکردهای اکولوژیک انها شد.

انجام مطالعات منطقه ای نواحی ساحلی برای محدوده هایی از این مناطق که دارای آثار میراث فرهنگی میباشند نیز الزامی بوده و باید از این طریق نیز همواره از ساخت ساز جلوگیری کرد.

بر اساس آیین نامه اجرایی جزء(1) بند (الف) ماده (187) و بند(191) قانون برنامه پنجساله پنجم توسعه جمهوری اسلامی ایران کارگروه متناظر استانی مدیریت یکپارچه زیست بومهای  حساس و شکننده تشکیل می شود و دستگاههای اجرایی و شوراهای توسعه و برنامه ریزی استانها موظفند ضوابط و برنامه مصوب کارگروه ملی مدیریت یکپارچه زیست بومهای حساس و شکننده را رعایت و درتصویب طرحها و برنامه های خود رعایت نمایند.

لذا حفاظت از پهنه های ساحلی و استقرار فعالیتهای مرتبط با دریا در فواصل منطقی و رعایت حریم دریا و یا بکارگیری توان فنی و مهندسی  و انجام مطالعات زیست محیطی در احداث هرگونه کاربری در جوار اکوسیستم های حساس مطمئنا اصل اول الزامات زیست محیطی که حفاظت میباشد محقق خواهد شد.

دکتر حسین دلشب - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر

اجازه نمی دهیم که پارک ملی لار تبدیل به لواسان دیگری شود

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران ضمن تشریح چالشهای پیش رو در حفاظت از پارک ملی لار گفت: اجازه نمی دهیم که پارک ملی لار تبدیل به لواسان دیگری شود. 

به گزارش خبرنگار ایلنا، محمد هادی حیدر زاده در بازدید خود از پارک ملی لار در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این منطقه حفاظت شده تنها منطقه ارزشمند اکولوژیک دراستان تهران است که بکر مانده و با همت و تلاش تنها 8 محیط بانش تاکنون از تبدیل شدن به منطقه همچون لواسان که دچار ساخت و سازهای فراوان شده، محفوظ مانده است. وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که این منطقه را تهدید می کند چرای بی رویه دامهای عشایر و صید غیر مجاز گونه در معرض انقراض ماهی قزل آلای سرخ است. بنابراین در حال برگزاری جلساتی با اداره منابع طبیعی هستیم تا آنها تعداد دقیق پروانه های اعطا شده برای چرا در منطقه حفاظت شده لار را به ما اعلام کنند تا بتوانیم حفاظت بهتری از این منطقه داشته باشیم. حیدر زاده با اشاره به اینکه از سال 62سالانه صدهزار پروانه چرا برای مراتع این منطقه صادر شده است افزود: پیش‌بینی ما برای میزان چرا در این منطقه دو برابر این تعداد است البته باید توجه کرد که این عدد نیز بایدمورد تجدید نظر قرار بگیرد زیرا اکنون پوشش گیاهی منطقه لار نسبت به سال 62 ضعیف تر شده است. البته پروانه های صادر شده نیز باید ساماندهی شوند زیرا برای نمونه چندی از این پروانه ها به نام یکی از بانکها صادر شده و مشخص نیست که این بانک چه ارتباطی با مسئله دارد. مدیر کل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اینکه علاوه بر 27 هزار هکتار پارک ملی شامل 56 هزار هکتار منطقه شکار ممنوع نیز هست گفت: در ارتباط با مالکیت اراضی ملی دچار برخی مشکلات هستیم هر چند که این صحبت پیش آمده که سند تمامی اراضی ملی به نام دولت ثبت شود اما در حال حاضر بسیاری از آنها در اختیار سازمان مراتع و جنگلها است به طوری که سال گذشته پس از آنکه با حکم قضایی توانستیم برخی ساخت و سازهای غیر مجاز را تخریب کنیم، دادگاه تجدید نظر به علت آنکه مالکیت این اراضی با سازمان منابع طبیعی است محیط زیست را محکوم کرد. وی ادامه داد: باید توجه کرد که برخی مسئولان هنوز اصرار دارند که از این منطقه به عنوان دشت لار و نه پارک ملی لار نام ببرند زیرا در غیر این صورت این منطقه شامل قوانین پارکهای ملی خواهد شد و برخی افراد اجازه دخل و تصرفات نخواهند داشت. وی تصریح کرد: این منطقه دارای 4 پاسگاه فعال و 3 پاسگاه غیر فعال محیط بانی است که تمام نیروهای آن هم قسم شده اند که این منطقه را حفظ کنند و نگذارند که لواسان یا سرخه حصار دیگری در این منطقه ایجاد شود. باید توجه کنیم که این پارک ملی آخرین منطقه دارای قابلیت اکولوژیک در استان تهران است و منابع آبی آن تنها منابع آب شرب تهران است که هیچ آلودگی دائمی ندارد. مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در مورد مشکلاتی که گردشگران در این منطقه ایجاد کرده اند، گفت: در سه روز آخر هفته پیک فشار ورود گردشگر در این منطقه وجود دارد، در هفته گذشته به دلیل حضور گردشگران شاهد چند حریق در لار بودیم که توسط محیط بانان اطفاء شد. وی افزود: همچنین برخی افراد فکر می کنند به دلیل آنکه ماشین دو دیفرانسیل دارند می‌توانند خارج از مسیرهای تعیین شده برای تردد و یا حتی از بستر رودخانه ها عبور کنند. در حالی که این مسئله آسیب زیادی به این منطقه وارد می کند، بویژه آنکه درون رودخانه‌های منطقه لار ماهی قزل‌آلای خال قرمز زندگی می کنند به همین دلیل طی همکاری که با راهنمایی و رانندگی داریم قرار شده است که پلاک خودروهای متخلف را به راهنمایی و رانندگی اعلام کنیم تا آنها در مورد این افراد اعمال قانون کنند. وی با اشاره با اینکه اکنون دیگر در دنیا مفهوم حفاظت معنای خودش را از دست داده و به مشارکت تبدیل شده است، افزود: البته ما راه دشواری را برای جلب مشارکت ذینفعان داریم که در این فرآیند بحثهای آموزشی بسیار اهمیت دارد همچنین طرح جامع گردشگری نیز در این زمینه در سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در حال طراحی است که امیدواریم بتوانیم از طریق آن حضور گردشگران را به وسیله شرکتهای متخصص اکوتور مدیریت کنیم. هر چند که بسیاری از تورهای ما تنها به اسم اکوتور هستند اما با استفاده از این طرح می توانیم با اکوتورهای واقعی همکاری داشته باشیم.

انتقاد محیط زیست از الگوی نادرست مصرف آب در خانواده های ایرانی

مدیرکل اقتصاد پایدار سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه سرانه مصرف روزانه آب برای هر ایرانی 220 لیتر است، این میزان را در سایر کشورها 130 لیتر دانست و تاکید کرد : این فاصله نشان می دهد در میان خانواده های ایرانی در مصرف آب الگوی مناسبی وجود ندارد. زهرا جواهریان در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری صدا و سیما از اینکه مردم نسبت به میزان آب مصرفی خود حساسیتی ندارند، انتقاد کرد و گفت: مسئولان باید با ارائه آمارهای دقیق حساسیت مردم را در مصرف آب افزایش دهند . وی با بیان اینکه بخش قابل توجهی از آب شرب در تولید مواد غذایی و صنعتی با عنوان آب مجازی استفاده می شود افزود: در صورتی که مردم بدانند برای یک عدد پرتقال 50 لیتر آب ، یک عدد گوجه فرنگی 35 لیتر ، یک عدد تخم مرغ 200 لیتر، یک کیلو گرم گوشت گوساله 15 هزار و 412، یک برگ کاغذ A4 ده هزار لیتر آب و یک تن کاغذ 324 هزار لیتر آب مصرف می شود حتما در مصرف این ماده حیاتی صرفه جویی می کنند و همچنین نگاه خود را به آب تغییر می دهند . جواهریان با بیان اینکه براساس استانداردهای جهانی باید فقط از 20 درصد آب تجدیدپذیر استفاده شود این شرایط را مطلوب توصیف کرد و گفت : در این شرایطی که کشورها از 40 دصد این آب استفاده کنند به مرز خطر نزدیک شده اند . وی میزان آب قابل استحصال و تجدیدپذیر در ایران را 96 میلیارد مترمکعب اعلام کرد و گفت: براساس آمارهای منتشره بیش از 80 درصد این میزان آب به مصرف تولیدات کشاورزی ، شرب ، خدمات و صنعت می رسد . مدیرکل توسعه اقتصاد پایدار سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح الگوی کشت را از دیگر راهکارهای صرفه جویی در مصرف آب دانست و افزود : باید از محصولاتی تولید شوند که اصطلاحا کم آب بر هستند . وی با تاکید براینکه دولت باید واردات محصولاتی را که از نظر کشاورزی نیاز به آب فراوان دارند آزاد اعلام کند این رویکرد را در صرفه جویی مصرف آب بسیار مهم ارزیابی کرد و گفت : با این روش می توان گفت ایران در تجارت آب مجازی موفق عمل کرده است . جواهریان همچنین از خانواده ها خواست با افزایش حساسیت خود نسبت به مصرف آب شرب در منازل نقش به سزایی در صرفه جویی در مصرف این ماده حیاتی داشته باشند . وی با اشاره به اینکه باز بودن شیر آب در هر دقیقه بسته به شدت آن 10 تا 20 لیتر آب را روانه فاضلاب می کند افزود: باید مردم با تغییر رویکرد خود در مصرف آب از هدررفتن آن نیز جلوگیری کنند. جواهریان یکی دیگر از راه‌های هدر رفتن آب شرب را چکه کردن آب کولر اعلام کرد و گفت: بررسی ها نشان می دهد در هر شبانه روز 60 تا 100 لیتر آب از این طریق وارد فاضلاب می شود .