گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

گروه انسانهای سبز: غیر سیاسی، دولتی، مذهبی و قومی " غرامت جنگ حق ماست "

هدف: اعتراض به فقر، بی عدالتی، تبعیض انسانی، جنگ، کشتار انسانهای بیگناه و گسترش فعالیتهای انساندوستانه، تاریخی و زیست محیطی

هفت پیام کلیدی آب و جنگل، در روز جهانی جنگل

مجمع عمومی سازمان ملل متحد از سال2013روز بیست و یکم مارس (اول فروردین) را به عنوان روز جهانی جنگل اعلام نمود. در این روز سعی می شود تا سطح آگاهی مندی در خصوص اهمیت جنگل ها ارتقا یابد.
همچنین در این روز کشورها به تلاش در جهت سازماندهی فعالیت های مرتبط با جنگل نظیر؛ صیانت و توسعه پایدار جنگل ها ، تشکیل کمپین های درختکاری و همچنین افزایش سرانه فضای سبز در سطوح بین المللی ، ملی و منطقه ای تشویق می گردند. 
موضوع روز جهانی جنگل در هر سال توسط سازمان ترتیبات مشارکتی جنگل (CPF)انتخاب می شود.
هدف اصلی این روز ارج نهادن به نقش بی بدیل و تاثیر گذار جنگل ها در توسعه پایدار، حفظ سرزمین و بستر حیات و همچنین زیر بنای بقای انسان و سایر موجودات زنده است.
در همین ارتباط افزایش سطح آگاهی در خصوص نقش کلیدی جنگل ها در تامین آب شیرین که برای ادامه حیات ضروری بوده، از جمله اهداف اصلی این روز بزرگ در سال جاری می باشد.
 7 پیام کلیدی  آب و جنگل در روز جهانی جنگل
1 – حوزه های آبخیز جنگلی و تالاب ها حدود 75 در صد از آب شیرین مورد نیاز جهان را برای مصارف خانگی، کشاورزی، صنعتی و نیاز های اکولوژیکی تامین می نماید. 
جنگل ها از جمله مولفه های اصلی در مدیریت حوزه های آبخیز به مفهوم اتخاذ رویکردی یکپارچه در استفاده از منابع طبیعی در یک منطقه جغرافیایی خاص در طول فصول بارندگی محسوب می شود. این کار با حفظ و تامین منابع آب شیرین با کیفیت بالا انجام می شود، زیرا حوزه های آبی نقشی اساسی و بنیادین در بوم شناسی سرزمین ایفا نموده و سهم بسزایی در تامین رفاه و آسایش جوامع انسانی دارد.                  
2- حدود یک سوم از بزرگترین شهرهای جهان بخش قابل توجهی از آب آشامیدنی خود را مستقیماً از نواحی حفاظت شده جنگلی تامین می کنند.
  ساکنین شهرهای بزرگی نظیر؛ بمبئی، بوگوتا و نیویورک برای تامین آب مورد نیاز خود به جنگل ها متکی هستند. این مهم با رشد جمعیت مراکز شهری و حومه رو به افزایش خواهد گذاشت. 
3- نزدیک به 80 درصد از جمعیت جهان یعنی از هر 10 نفر، 8 نفر در معرض شدیدترین تهدیدها در تامین امنیت آب مصرفی خود هستند.
 پیش بینی می شود تا سال 2050 حدود 2 میلیارد  نفر به ویژه در آفریقای شمالی و جنوبی و آسیای جنوبی و مرکزی، تحت استرس شدید در تامین آب مصرفی خود، به زندگی در حوزه های رودخانه ها پناه آورند. 
 4- جنگل ها همانند فیلتر های طبیعی در تصفیه آب عمل می کنند.
جنگل ها در هر محلی که وجود داشته باشند، فرسایش خاک را به حداقل رسانیده، رسوبات آب را در تالاب ها، برکه ها، دریاچه ها، نهرها و رودخانه ها کاهش داده و آب را در بستر جنگل از وجود آلاینده ها تصفیه می نمایند.
 5- تغییر اقلیم منجر به تغییر تنظیم گردش آب در جنگل شده و بر میزان منابع آبی قابل دسترس تاثیر می گذارد.
جنگل ها در خط مقدم کاهش تاثیرات حاصل از تغییر اقلیم قرار دارند. اثر خنک کنندگی جنگل ها بر محیط زیست که حاصل فرایند تبخیر و تعرق و سایه انداختن جنگل ها بوده ، ازجمله مزایایی است که بر کاهش این تاثیرات بر منابع آبی نقش دارد. اثرات تغییرات اقلیمی همچنین ممکن است به شکل افزایش بلایای طبیعی از جمله سیل، خشکسالی و رانش زمین نمود پیدا کند - که البته همه آنها می تواند تحت تاثیر پوشش جنگلی قرار بگیرد -  بعلاوه، جنگل زدایی در مقیاس وسیع می تواند بر الگوهای بارش هم تاثیر گذار باشد. 
6- اصلاح یا تغییرمدیریت منابع آبی می تواند مزایای اقتصادی قابل توجهی را به همراه داشته باشد.
 پیش بینی می شود جهان تا سال 2030 تحت سناریوهای اقلیمی متداول تجاری، با 40 درصد کمبود آب در سطح جهانی مواجه شود. به هر حال، هر یک دلاری که در زمینه محافظت از حوضه های آبی سرمایه گذاری شود، می تواند از 5/7 تا  200 دلار در هزینه های ایجاد تاسیسات جدید تصفیه آب صرفه جویی کند. در کشورهای در حال توسعه، 15 تا 30 میلیارد دلار سرمایه گذاری در مدیریت اصلاح شده منابع آبی می تواند مستقیماً منجر به بازگشت حدود 60 میلیارد دلار سرمایه در سال شود.
7- جنگل ها نقشی تعیین کننده و حیاتی در ساختار و تقویت پایداری دارند.
 با اعمال مدیریت پایدار، جنگل ها نقش قابل توجهی در کاهش فرسایش خاک، خطر رانش زمین و ریزش بهمن ، بلایای طبیعی که می تواند به منابع آبی صدمه زده و تامین آب شیرین را مختل کند، خواهد داشت. جنگل ها از مناطق مرتفع که در معرض فرسایش و تخریب خاک هستند محافظت کرده و آن را بازسازی می کند.
جنگل ها همچنین تاثیر سیلاب های کوچک، دوره ای یا محلی را کاهش داده و از ایجاد شوره زارها و گسترش بیابان ها جلوگیری می کند. قطع کامل یا جزئی درختان باعث تسریع در تخلیه منابع آبی، افزایش خطر وقوع سیل در فصول بارندگی و همچنین خشکسالی در فصول خشک سال می شود.
...  به هر حال، خدماتی که اکوسیستم ها و به خصوص تالاب ها در سرتاسر جهان ارائه می کنند، روز به روز در حال کاهش هستند.
خوب است بدانیم  در فاصله سال های 1997 تا 2011 به دلیل تغییر کاربری زمین، حدود 4 تا 20 تریلیون دلار در سال از بهره گیری خدمات اکوسیستم ها باز مانده ایم.  
 *ساغر داراب زند-  کارشناس جنگل

اول فروردین روزجهانی جنگل است

پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها-  مجمع عمومی‌سازمان ملل متحد روز 21 مارس - اول فروردین ماه - را به عنوان "روز جهانی جنگل" معرفی کرد تا نقش غیرقابل انکار جنگل‌ها در پایداری سرزمین و شادابی حیات جانوران و گیاهان را برای دولت ها پررنگ تر نماید.
     پاسداشت این روز جهانی از سال 2013 آغاز شده و هدف بالا بردن سطح آگاهی‌های عمومی نسبت به جنگل ها بوده است. 
 سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری به عنوان متولی جنگل های کشور با تاسی از این اتفاق حیاتی مسئولیت خود را برای توسعه پایدار جنگل ها دو چندان ساخته است. 
این سازمان  با بهره گیری از ظرفیت‌های بین المللی و الزام قانونی دستگاه‌های دست اندرکار امور فرهنگی کشور برای ارتقای سطح آگاهی‌های عمومی‌جوامع محلی و مشارکت جنگل نشینان و همچنین برای حمایت‌های ویژه قوای سه گانه کشور، تمام تلاش خود را  برای صیانت از رویشگاه‌های جنگلی بکار گرفته و برنامه های اجرایی کوتاه مدت، میان مدت  و بلند مدت تبیین نموده است.

مدیریت پایدارجنگل، نسخه شفابخش نگهداشت این منبع بی مانند است، نکته ای که سازمان ملل متحد هم بر آن تأکید کرده و آن را یکی از موجبات توسعه پایدار و ریشه کن کردن فقر در جهان دانسته است.
 بر اساس این گزارش،  در بزرگداشت روز جهانی جنگل ، مراسم مختلفی در دفتر سازمان ملل در نیویورک، دفتر سازمان ملل در ژنو، دفتر فائو در رم  و در بسیاری از نقاط جهان بصورت بین المللی و ملی برگزار می شود.

دور سوم دوچرخه سواری استانهای ایران فرودین 1395 آغاز میگردد.

پیش گفتار

آنچه ما ایرانیان را در طول تاریخ نگه داشته،  تنها موقعیت جغرافیایی نبوده،  بلکه حس میهن و هم میهن دوستی است،  ایرانی در هر کجا باشد آب ،هوا و غذای ایرانی را دوست دارد و همیشه از ایران یاد می کنند،  و از افتخارات تاریخی کشورشان می گویند.  هر چند در یکی دو قرن گذشته استعمار باعث شده بیشتر خاک ایران از دست برود،  و فقط نقش یوزپلنگی یا ب عبارتی گربه ای برای ما بماند،  ولی جوانان باهوش ایرانی می توانند با کار فرهنگی،  تمام ایران تاریخی و شیر ژیان را باز یابند.  این یک داستان و خواب خوش نیست،  انجام پذیر است،  فقط کار، تلاش، یکدلی ، اتحاد و از خود گذشتگی می خواهد،  بیایید اندیشه هایمان را بمیان بگذاریم،  و از دل آن نیرو و دانش ایرانی بسازیم.

با شما سبز می اندیشیم و سبز میمانیم

گروه انسانهای سبز سال نو را حضور جنابعالی و خانواده گرامیتان شادباش میگوید و سالی سرشار از شادی و آرامش را برایتان آرزومند است.

بدینگونه اعلام میداریم اولین و دومین دور دوچرخه سواری استانهای ایران با رکاب زدن 85 استان بپایان رسید و عکسهای دور دوم تا هفتم فروردین 1395 بروی سایت گروه انسانهای سبز ثبت خواهد گردید و دور سوم دوچرخه سواری استانهای ایران با حضور ریاست محترم سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری و مدیرکل محترم دفتر ترویج و مشارکت های مردمی، معاون محترم استاندار تهران،  امام جمعه محترم ملارد، فرماندار محترم ملارد، تشکلهای مردم نهاد و جمع کثیری از دوستداران طبیعت در تاریخ 1395/12/15 بمناسبت روز درختکاری در اخترآباد ملارد اعلام گردید و از فروردین ماه 1395 برنامه مناسبت هایی که در دور سوم رکاب خواهیم زد، روز درخت کاری، روز ارتش، روز ملی خلیج پارس جاویدان، روز هلال احمر، روز جــانباز، روز فردوسی،روز موزه و میراث فرهنگی، روز آزاد سازی خرمشهر، روزمحیط زیست، روز جهاد سازندگی، روز بیابان زدایی، روز اهدا خون، سالگرد شهادت دکتر چمـران، روز مبارزه با مواد مخدر، روز مبارز با سلاح های شیـمیایی هفتـه دولت، هفته دفاع مقدس، روز جهانی کورش هخامنشی، سالگرد شهادت فهمیده “روز نوجوان”، سالگرد ورود امام رضا(ع) ب ایران و ...... ب امید دیدار لبخند پرمهر شما، ارادتمند سید مسعود طباطبایی جانباز 65٪ ارتش

لینک خبرهای مربوطه:

یک دوچرخه سوار جانباز، پیام منابع طبیعی را به سراسر ایران می رساند

یک دوچرخه سوار جانباز 65 درصد ، همزمان با دومین روز هفته منابع طبیعی با کاشت یک اصله  نهال،  دور سوم رکاب زنی استان های ایران را  با شعار حمایت از منابع طبیعی از محل ستاد سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور آغاز و پیام منابع طبیعی را به گوش هموطنان خود در سراسر کشور می رساند.
 
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، سید مسعود طباطبایی جانباز 65 درصد که پس از یک سال حضور در جبهه در سال 65 به مقام جانبازی نائل آمد، اهل تهران است و از سال 82 دوچرخه سواری به دور ایران و جهان را آغاز کرده است.
وی پس از پیاده روی مسیر تهران -  قم ، قم - کربلا، تهران - مشهد و ایران -  ترکیه در راستای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت با هدف کاشت نهال در آرامگاه شهدای گمنام و مراکز تاریخی و گسترش هر چه بیشتر فعالیت های انسان دوستانه و زیست محیطی و حفظ منابع طبیعی در جامعه به عشق سه رنگ پرچم ایران تصمیم به  سه دور دوچرخه سواری استان های ایران را گرفته و تاکنون دو بار دور ایران را با گذر از  85 استان رکاب زده است.
 این جانباز،  دور اول دوچرخه سواری استان های ایران را سال 1393و  به افتخار  رنگ قرمز پرچم ایران، « نماد ایثار و شهادت»  دور دوم دوچرخه سواری  کشور را در سال 94 به افتخار رنگ سبز پرچم ایران « نماد حفظ منابع ملی و طبیعی» و دور سوم دوچرخه سواری استان های ایران را به افتخار رنگ سفید « نماد صلح و دوستی مردم ایران»  آغاز می کند.
به گفته غلامرضا هادربادی مدیر کل دفتر آموزش، ترویج و مشارکت های مردمی سازمان جنگل ها  و دبیر ستاد هفته منابع طبیعی، در مراسم بزرگداشت روز دوم هفته منابع طبیعی که از ساعت 8 صبح روز یکشنبه 16 اسفند در سالن الغدیر سازمان برگزار می شود علاوه بر 20 نمونه بخش منابع طبیعی از این جانباز سرافراز دوچرخه سوار نیز قدر دانی می شود.
گفتنی است در این مراسم، گروه هنری دستان گویا (ناشنوایان) نیز سرودهایی با مضامین منابع طبیعی را  اجرا خواهند کرد.